Wednesday, August 27, 2008

Μαθησιακές δυσκολίες και ξένες γλώσσες (Εκπαιδευτικό συνέδριο PALSO – Aυγ.2008 – Dr. Ευφρ. Καλυβα, Επίκουρη Καθηγ. Ψυχολογίας)


Μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν το 10% με 15% του μαθητικού πληθυσμού, εμφανίζεται κυρίως σε αγόρια και έχει γενετικές καταβολές.

Τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες έχουν συχνά χαμηλή αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση.

Οι δάσκαλοι επίσης αντιμετωπίζουν συχνά την αρνητική αντίδραση των γονέων.

Τα παιδιά με μαθησιακές διαταραχές

- Δεν έχουν χαμηλή νοημοσύνη

- Δεν έχουν αισθητηριακά προβλήματα

- Δεν έχουν άλλα ψυχολογικά προβλήματα

- Δεν έχουν ιατρικά προβλήματα

- Δεν έχουν οικογενειακά προβλήματα

- Δεν προέρχονται από άλλη χώρα

Τα προβλήματα εστιάζονται σε

1. Προσοχή

- Δεν προσέχει λεπτομέρειες, κάνει απρόσεκτα λάθη

- Δυσκολεύεται να διατηρήσει την προσοχή του

- Δεν ακολουθεί οδηγίες και δεν ολοκληρώνει δραστηριότητες

- Αποσπάται εύκολα η προσοχή από εξωγενείς παράγοντες

2. Αδρές και λεπτές κινητικές δεξιότητες

- Αδέξιος, σκοντάφτει, δεν υπάρχει καλός συγχρονισμός χεριού-ματιού

- Ανώριμες για την ηλικία του ζωγραφιές

- Δεν μπορεί να γράψει ή να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσια

- Δεν πιάνει σωστά το μολύβι

3. Προφορικός Λόγος

- Καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου

- Δυσκολία στη ν ένταση της ρύθμισης της φωνής

- Δυσκολεύεται να ονομάσει άτομα και αντικείμενα

- Φεύγει συχνά εκτός θέματος

- Προσθέτει στη συζήτηση λέξεις που έχει εφεύρει ο ίδιος

- Δεν μπορεί να αναπαράγει με δικά του λόγια αυτό που άκουσε

- Χρησιμοποιεί ασαφή λόγο και περιορισμένο λεξιλόγιο

- Δεν κατανοεί τη σχέση ανάμεσα στον ακροατή και τον ομιλητή

- Δυσκολεύεται να συνδυάσει λεκτικές και μη-λεκτικές ενδείξεις

4. Ανάγνωση

- Μπερδεύει γράμματα και αριθμούς που μοιάζουν (b-d / q-p / m-w)

- Δυσκολεύεται να αναγνωρίσει τις λέξεις που βλέπει

- Χάνει τη σειρά στην ανάγνωση

- Μπερδεύει λέξεις που μοιάζουν

- Αντιστρέφει τη σειρά των γραμμάτων στις λέξεις (dress –rdess)

- Δεν θυμάται τις λέξεις που έχει ήδη να διαβάζει

- Δυσκολεύεται να κατανοήσει τις αφηρημένες έννοιες , ιδέες και θέματα

5. Γραπτός Λόγος

-Άτακτο και ακατάστατο γραπτό

- Δεν θυμάται καλά τα σχήματα των γραμμάτων και των αριθμών

- Αντιστρέφει γράμματα, αριθμούς και σύμβολα

-Δεν αφήνει διαστήματα ανάμεσα στα γράμματα και δεν μένει στη γραμμή

- Δεν αντιγράφει με ακρίβεια

- Δεν είναι καλός στην ορθογραφία

6. Μαθηματικά

Δυσκολεύεται να κατακτήσει τη γνώση των αριθμών

Δεν μαθαίνει τις βασικές αρχές πρόσθεσης και αφαίρεσης

Δεν μετράει ανά 2 – 5 – 10

Δεν τοποθετεί σωστά τα αντικείμενα για να τα μετρήσει

Δεν υπολογίζει σωστά ποσότητα και αξία

Δεν καταλαβαίνει την ώρα

7. Κοινωνικές δεξιότητες

- Δεν αντιλαμβάνεται τη διάθεση και τα συναισθήματα των άλλων

- Δεν κατανοεί και δεν ανταποκρίνεται κατάλληλα στο πείραγμα

- Δεν διατηρεί θετικό κοινωνικό κύρος σε μια ομάδα

- Δεν γνωρίζει πώς να μοιραστεί τα συναισθήματά του

8. Άλλες συμπεριφορές

- Μπερδεύει δεξί με αριστερό

- Δεν έχει καλή αίσθηση του χώρου, χάνεται εύκολα

- Δεν μπορεί να κρίνει ταχύτητα και απόσταση

- Δεν διαβάζει χάρτες

- Κολλάει σε λεπτομέρειες

Ευχαριστώ πολύ την Κ. Καλύβα που όχι μόνο μου έδωσε την άδεια να δημοσιεύσω σημειώσεις από την εργασία της, αλλά αφιέρωσε και το χρόνο να τις διορθώσει.

Για τυχόν απορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί της στο e mail

info@aristsakiris.gr,

Ή στην ιστοσελίδα του κέντρου

www.aristsakiris.gr

1 comment:

Anastasia said...

Οπως πολύ σωστά λες το 99% των παιδιών αυτών δεν έχουν χαμηλή νοημοσύνη,είναι πανέξυπνα. Εχω αντιμετωπίσει κυρίως δυσλεκτικά παιδιά και , όπως αντιλαμβάνεσαι, είναι πολύ δύσκολο για τον δάσκαλο ξένων γλωσσών που τα βλέπει 2 φορές την εβδομάδα να εντοπίσει το πρόβλημα. Ευτυχώς δεν είχα αρνητική στάση από τους γονείς, ωστόσο πιστεύω πως οι δάσκαλοι στα δημοτικά σχολεία θα έπρεπε πρώτοι εκείνοι να εντοπίζουν τα προβλήματα αυτά. Οι κυριότερες δυσκολίες που εγώ προσωπικά αντιμετώπισα σε δυσλεκτικά παιδιά ήταν βασικά η ανάγνωση , μπορώ να πω περισσότερο από τη γραφή...ανκαι κάποια από αυτά τα παιδιά μπερδεύουν το C με το R - που είναι σχτικά σπάνιο σε σύγκριση με άλλα παιδιά. Φυσικά και δεν θα πρέπει ποτέ να τα συγκρίνουμε με άλλα παιδιά ! Πιστεύω πάντως πως οι μαθησιακές δυσκολίες , αν αντιμετωπιστούν σωστά, δεν εμποδίζουν με το τιποτα το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες στην εκμάθηση ξένων γλωσσών. Επίσης νομίζω πως η επιβράβευση από τον δάσκαλο ξένων γλωσσών για ασήμαντες δεξιότητες , κυρίως στην ανάγνωση και ορθογραφία, βοηθά πάρα πολύ τα παιδιά αυτά στο να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση.