Sunday, March 28, 2010

Διάσπαση προσοχής


Υποσχέθηκα στον εαυτό μου ότι θα γράφω αγγλικά σ'αυτή εδώ τη σελίδα, αλλά αυτή τη φορά θα κάνω μια εξαίρεση, γιατί αυτά που πρόκειται να γράψω δεν αφορούν μόνο καθηγητές ξένων γλωσσών, αλλά και δασκάλους άλλων ειδικοτήτων, κυρίως όμως γονείς.
Περνώντας από διάφορες τάξεις και διάφορους μαθητές σε ιδιαίτερα μαθήματα, έχω συναντήσει πολλούς τύπους παιδιών. Όλα είναι μοναδικά με τον δικό τους τρόπο. Αυτό που έχω καταλάβει είναι ότι δεν γίνεται να είναι όλοι μαθητές του 20, καποιοι λόγω "τεμπελιάς", κάποιοι όμως γιατί ενώ έχουν πρόβλημα, δεν βοηθιούνται να το ξεπεράσουν...
Κι εδώ ερχόμαστε εμείς οι δάσκαλοι, εμείς οι γονείς.... Τι γίνεται όταν το παιδί όντως έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία?
Ο ρόλος του δασκάλου είναι πολύ λεπτός. Πρώτα πρώτα θα έπρεπε σε κάθε τάξη, σε κάθε σχολείο να ευπάρχει καποιος ειδικός που παρατηρεί. Βέβαια στην ελληνική πραγματικότητα αυτό είναι ανέφικτο, οπότε θα πρότεινα να ασχολούμαστε λίγο περισσότερο με τους μαθητές που δείχνουν κάποιου είδους αδυναμία. Μιλώντας σε αρχικό στάσιο με το παιδί και μετά με τους γονείς.
Πολλοί γονείς πιστεύουν ότι αν διακρίνουμε κάποια μαθησιακή δυσκολία και το αναφέρουμε, είναι σαν να χαρακτηρίζουμε το παιδί τους αργό, ίσως και με χαμηλό δείκτη νοημοσύνης...
Και μιλάω από προσωπική πείρα. Μα είναι και πολλοί γονείς που συνεργάστηκαν, απευθύνθηκαν σε ειδικούς και με την συνεργασία όλων, τα παιδιά έχουν τελειώσει πανεπιστήμιο και είναι επιτυχημένοι επαγγελματίες πια.

Έκανα μια μικρή έρευνα εδώ στο διαδίκτυο για τα συμπτώματα της απόσπασης προσοχής και σε παλιές μου αναρτήσεις έχω και κάποιες σημειώσεις για τη δυσλεξία και τις μαθησιακές δυσκολίες.
Νομίζω ότι είναι σωστό να ενδιαφερθούμε όλοι μας.

Πρωτογενή Συμπτώματα

Α. Ελλειμματική προσοχή/ αδυναμία συγκέντρωσης
Συχνά το παιδί:
• Δεν μπορεί να εστιάσει την προσοχή του σε λεπτομέρειες, κάνει λάθη από απροσεξία στις εργασίες του σχολείου
• Δεν μπορεί να οργανώσει τις εργασίες του
• Αδιαφορεί για τις οδηγίες που του δίνονται όσον αφορά τις σχολικές εργασίες, καθημερινές εργασίες και γενικά καθήκοντα που έχει αναλάβει (χωρίς όλα αυτά να οφείλονται σε αντιδραστική συμπεριφορά ή αδυναμία κατανόησης των οδηγιών)
• Δίνει την εντύπωση ότι δεν ακούει, όταν κάποιος του απευθύνει τον λόγο
• Ξεχνάει ή χάνει αντικείμενα που του είναι απαραίτητα για εργασίες-δραστηριότητες
• Δε δείχνει προθυμία να ασχοληθεί με εργασίες που απαιτούν έντονη διανοητική δραστηριότητα

Β. Υπερκινητικότητα
Συχνά το παιδί:
• Τρέχει και κινείται υπερβολικά σε χώρους όπου τέτοιου είδους συμπεριφορά κρίνεται ακατάλληλη (οι έφηβοι-ενήλικες περιορίζονται σε ψυχική εγρήγορση)
• Σηκώνεται από τη θέση ή το θρανίο του σε χώρους όπου δεν πρέπει να μετακινηθεί
• Παίζει νευρικά με τα χέρια του, στριφογυρίζει αμήχανα στη θέση του, κουνάει τα πόδια του
• Μιλάει υπερβολικά
• Δυσκολεύεται να πάρει μέρος σε δραστηριότητες ή να παίξει με ηρεμία
• Δεν θέλει να μένει για μεγάλο χρονικό διάστημα σε ένα μέρος

Γ. Παρορμητικότητα
Συχνά:
• Διακόπτει ή θέλει να επιβάλλει την παρουσία του π.χ. σε ομαδικά παιχνίδια
• Έχει δυσκολία να περιμένει τη σειρά του
• "Πετάγεται" δίνοντας απαντήσεις προτού ολοκληρωθεί η ερώτηση
• Κάνει πράγματα χωρίς να τα σκεφθεί
• Δυσκολεύεται να οργανώσει τη δουλειά του
(Ρούσσου, 1988; A.P.A., 1994; Μανιαδάκη, 2001)

Δευτερογενή Συμπτώματα
Υπάρχουν και δευτερογενή συμπτώματα, που δεν είναι τυπικά αλλά προκύπτουν από την επίδραση των πρωτογενών συμπτωμάτων, τα οποία είναι:
• Καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου
• Δυσκολία στην ανάγνωση
• Αδυναμία αφομοίωσης καινούριων πληροφοριων και γνώσεων
• Δυσκολία στη σύναψη κοινωνικών και φιλικών σχέσεων
• Χαμηλή αυτοεκτίμηση και εμπιστοσύνη στον εαυτό
• Επιθετικότητα και απειθαρχία
• Ανησυχία στον ύπνο
(Ρούσσου, 1988; A.P.A., 1994; Μανιαδάκη, 2001)

Saturday, March 20, 2010

Technology in the classroom

Recently I have neen to a lecture with "new" ideas about using technology in the classroom. Well, the ideas were not so new actually, but it is nice to see that some people adopt more and more gadgets to make their lessons more interesting.
More and more schools use interactive whiteboards, either with programmes made by publishers (according to their books) or with self made ideas. This entails much work but I think it is well worth it. On the Interactive white board you can also show videos, use it as a projector, as a CD player or as a big screen if you coonect it to your computer.

MP3's and ipods can also be a big help. You can download songs, sounds, videos, pictures and show them to your students as a part of your lesson.

Students can also use the internet as a source of information - they could make a presentation about a subject or even a debate.

Mobile phones can also be really useful as they can play music and also be used as video recorders. Most students are really happy to see themselves acting most of the times...

Well with a little imagination everything is possible!!

Thursday, March 18, 2010

Back to... Teaching...


Back from the Athens TESOL Convention wondering...
Most of us teachers have really forgotten all about "developing" as professionals. We all have about a "hundred" teaching hours per week, our students' homework to mark, a lot of preparation for our next lessons and very little time for our personal lives.
Most of us wonder why do we need these conventions, book exhibitions, seminars... Publishers come to our schools anyway offering everything new...
I have heard these excuses a milion of times.
What happened to our "development"? As teachers and also as people?
Don't we need to share our ideas? Get feedback? Learn new things?
Is "the book" the only thing we need? Is it enough?
And what happens of we do get in touch with other collegues? If we read, if we take part in the seminars and the conventions, if we try to be innovative in our teaching? Do people (students, parents... clients...) acknowledge our efforts?
Personally I think that people do not matter. If you are open minded and do not stick on "the book" I am sure that there is a lot to gain!!

To be continued with some of my notes from the convention...

Tuesday, March 16, 2010

Update!

Just a quick note to say that I am going to separate my personal blog from my teaching blog. I have already imported some of my more personal posts to another page, and this one will stay more neutral with projects of my students, notes from lectures, lesson plans and maybe stuff I find interesting.
So if anyone wants to follow the personal blog leave a comment or send me an email!
Thank you!!

Featured Post

Teaching online through Lockdown

Some months ago, when I wrote a blog on online Teaching for iTDi , I could never imagine that the teaching world would turn digital overn...